QUO VADIS?

Ili, kuda je vozio tramvaj?



Povijest tramvaja od uvođenja 1910 g. pa sve do ukidanja 1970 g.
Emotivni rastanak s tramvajem koji je 60 godišta vjerno služio
Uspomene onih koji su na tramvaju radili, njime se vozili ili ga jednostavno voljeli
Tramvaj u riječi, pjesmi & slici
Kuda je sve po Dubrovniku vozio tramvaj?
Što je od tramvaja ostalo i gdje ga još možemo naći?
Zahvale dobrim ljudima koji su mi pomogli i linkovi na još zanimljivih stranica o tramvajima & ljudima



Hvala na pomoći!

   
   

Quo Vadis (Kamo ideš?) je sekcija u kojoj pokazujemo kuda je tramvaj vozio. Mnogi to dubrovčani ne znaju (premladi su ili se ne sjećaju), a i oni koji znaju sjećaju se rute i postaja iza drugog svjetskog rata koje su manje-više identične današnjim autobusnim. Da budemo još precizniji, ruta "jedinice" je identična autobusnoj "jedinici" (ili ruti 1A do kantafiga), a "dvice" je vrlo slična autobusnoj "šestici", s razlikom da autobus ide na Babin Kuk, a tramvaj je s današnje pošte Lapad vozio do dna uvale i plaže u njoj. No, ono što je nama zanimljivije su postaje koje su bile od prvog dana daleke 1910.g. pa do kraja drugog svjetskog rata kada je Dubrovnik bio u koraku sa europskim metropolama i kada se drukčije živjelo. Tada su, naime, postojale postaje i postaje "na zahtjev" - ove druge bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode i dioničara travanja.

U kolažu starih fotografija upoznajte trasu pruge tramvaja iz tih davnih vremena kojih se veoma malo ljudi još sjeća.

Kao što smo već napomenuli, kroz Dubrovnik je išao samo jedan kolosijek, kojim je tramvaj išao u oba smjera. Da bi se tramvaji mimoilazili služile su mimoilaznice (križanja po "domaći"), a na krajevima pruge bila su dva kolosijeka da bi tramvaj mogao proći (okrenuti se) na drugu stranu prikolice (ovo je bilo rađeno samo kad su motorna kola vukla i prikolicu). Kada nije bilo prikolice, kondukter (provodić) u tramvaju bi uz pomoć užeta (specijalog za tu namjenu) izvanka "zakrenuo" bigel (oduzimač struje), a vozač (upravitelj motora) bi iz ležišta izvadio komande za upravljanje i odnio ih na drugu stranu tramvaja, gdje bi ih vratio u ležište na drugoj strani. I to je to! Vožnja u drugom smjeru mogla je početi. U Dubrovniku su bile ukupno četiri mimoilaznice (križanja), te okretnica na stanici Lapad. Mimoilaznice su bile kod Hotela "Petka" u Gružu, kod stare Bolnice, kod Ville "Roma" (preko puta današnjeg suda) i na Gimanu (točnije, između današnjeg Fakulteta za Turizam i Vanjsku trgovinu - FTVT i hotela "Lapad", op.p.). Na gornjem planu grada koji Vas prati rutom tramvaja, crnom bojom označena je ruta linije br. 1, a modrom linije br.2. Stoga, ne gubimo ni trenutka - klikom na stilizirane tablice linija ispod, izaberite liniju i...

KRENIMO!


 

ODABERITE LINIJU:

"Jedinica""Dvica"


Sva prava pridržana © - Dubrovnik MMV A.D.